Domáce pleťové vody

V prvom článku o kozmetike som sa zmienila aké zverstvá sa v nej nachádzajú, ktorú my ženy denno denne používame. To bol prvotný impulz prečo som sa takých výrobkov zdala a prešla som na zdravšiu, čudovali by ste sa, veľmi lacnejšiu alternatívu. Vyrobila som si dve jednoduché pleťové vody, ktoré som na sebe mesiac testovala a to bazovú vodu a ružovú vodu. 

Na každú chorobu existuje rastlinka, ktorá ju pomôže vyliečiť alebo zmierniť jej príznaky. Len treba po nej siahnuť včas. Hoci aj tu platí, že nikdy nie je neskoro a stále je lepšie neskôr ako nikdy. Ja som sa o týchto dvoch domácich pleťových vodách dozvedela z kníh a z internetu a rozhodla som ich aj otestovať. Samozrejme nájdete ich aj drogériách a v lekárňach, ale 100% čisté bez chemikálii asi sotva ťažko. Len asi s tým rozdielom, že tie čo si vyrobíte doma nebudú mať tak vábnu vôňu, ale na to si častom zvyknete.



Baza čierna (Sambucus nigra)
Baza je vám známa skôr ako ker, ktorý rastie niekde pri hnojisku alebo na rumoviskách, kde je pôda dostatok bohatá na živiny, aj keď ide o veľmi nenáročnú rastlinu. Na jar ju spoznáme podľa voniacich bielych súkvetí a koncom leta podľa čierneho bohatého strapca nosiac čierne bobule. Musím upozorniť, že v surovom stave sú jedovaté, ale keď prejdu varom, sú výborne na lekvár alebo bazový sirup (ten robím a je fakt perfektný). Využíva sa v lekárnictve, potravinárstve na výrobu spomínaných sirupov, lekvárov ale aj likérov a pod. Kvety sa používajú pri prechladnutí a podávajú sa formou čajov. Mladé listy a výhonky zas osožia pri jarných detoxových kúrach a z plodov (sirup, lekvár) pomáhala pri neuralgii a má priaznivé účinky na krvný obeh, pri bolestiach hlavy, tváre, zubov a uší. Spomaľuje starnutie buniek a pôsobí ako antioxidant. Má hojivý a protizápalový účinok a preto sa osvedčila aj pri liečbe akné. Má mnoho ďalších výhod, ale treba si pri tehotenstve dať pozor a nekonzumovať plody a koreň v surovom stave. 

Recept na bazovú pleťovú vodu
Aspoň 4 bohato okvetné súkvetia zalejeme do hrnca 1 litrom prevarenej vody a necháme lúhovať dokým voda nevychladne. Potom vodu prelejeme cez sitko do čistých nádobiek (najlepšie sklenených). Niekde sa uvádza, že tuto pleťovú vodu treba skladovať 10 dní v chladničke, aby sa jej účinky znásobili a troške utlmí svoju typickú vôňu. Ja som to tak urobila a mám ju chladničke do teraz. Počas horúcich dní bolo osviežujúce si naniesť studenú pleťovú vodu. Chlad sťahuje póry a preto nie je na škodu si umývať tvár v studenej vode (to vedeli aj naše starké a prastarké). 


Ruža šípová (Rosa canina)
Je známa skôr kvôli svojim plodom a to šípkam, ktoré majú vysoký obsah vitamínov. O liečivých účinkoch a využití by sa dalo dlho hovoriť. Ale o kvetoch sa v literatúre píše veľmi málo. No tie hlavne burcujú regále v drogériách v ružových fľaštičkách. Ak chceme sa liečiť s kvetmi ruže, tak môžete použiť aj tie, ktoré rastú v záhrade. Ale v tom prípade nesmú byť ošetrované chemikáliami. Lupienky z ruže redukujú kožný maz a mastnú pleť zanechávajú matnú. Zjednocuje tón pleti a k tomu má upokojujúce účinky nielen na pleť ale aj na dušu. 

Recept na ružovú pleťovú vodu
Hrsť okvetných lístkov z ruže umyjeme pod tečúcou vodou a vložíme ich do čistého hrnca. Okvetné lístky prelejeme vriacou kojeneckou minerálkou (na jednu hrsť lupienkov ruže cca 3 dcl kojeneckej vody) a necháme ich odstáť pod zakrytým hrncom dokiaľ voda nevychladne. Vodu potom cez sitko scedíme do čistej sklenenej fľaštičky a môžete ju používať ráno a večer. Naneste na vatový tampón a jemne si vyčistíte pleť. Ružová vody je dobrá aj vtedy, ak sa aplikuje na krk a dekolt, lebo vraj spomaľuje starnutie na týchto partiách. Nie je naškodu s tým začať ak máte len 20 alebo 30 rokov. 


To bola teoretická časť a prejdime k praktickej. Tu je aj foto dokumentácia aby som si i ja mohla overiť či zafungovali. Musím podotknúť, že veľa záleží aj od stravy, od oblasti kde sa nachádzate a životného štýlu. Ja som nejaké extra diéty nikdy nedržala a nerobila som žiadny detox. Jedla som všetko čo obvykle (teda dala som si aj niečo sladké aj niečo mastné). Záleží hlavne aj na veku, od zdravotného stavu a u mňa rolu hrá aj fáza v menštruačnom cykle. 
Po prečítaní článku kvety bazy a ruže divej teraz nenájdete, ale môžete sa nimi vyzbrojiť o rok alebo skúste nejaké tie bio produkty nájsť na nejakom e shope.. Baza kvitne od mája do júna a ruža kvitne od júna do júla.

1. deň
Na začiatku som vyzerala takto. Ja sa ospravedlňujem za také fotky, ale budete vidieť aspoň celý proces. Už na druhý deň ráno som ma na dotyk príjemnú pleť a takú sviežu. Ráno som si dávala ružovú vodu a večer pred spaním bazovú pleťovú vodu. Niekedy som si ňou čistila pleť viac krát do dňa. Aby pleť nebola suchá, tak raz za čas podľa potreby som si ju natrela kokosovým olejom alebo olivovým.


Po týždni už bolo badať zlepšenie na ľavej polovici tváre. Na pravej sa postupne ranky a pupáky hojili.
Po troch týždňoch začali vykukovať pupáčiky tam kde ani neboli. Ale tak som to brala proces čistenia, tak som ich chápala ako súčasť procedúry. 
A na konci ja výsledok skutku prekvapivý. Áno, pleť nie je úplne dokonalá a sú tam ešte nezahojené miesta, ale tak samozrejme si to vyžaduje dlhšiu starostlivosť a kúru ako 1 mesiac. Ale zafungovali a pleť sa už pekne vyčistila. Bola som z toho sama prekvapená a naozaj pleť vyzerala krajšie. 

Nabudúce testujem 21 dňovú čajovú žihľavovú kúru a skorocelovú pleťovú vodu, lebo ako som spomínala, prišla tá nešťastná fáza menštruačného cyklu a veľká chuť na všetko sladké, slané a dokopy a je to horšie s pleťou horšie ako som začínala. Svoju rolu zahralo aj slnko. Ale musím povedať, že tieto dve pleťové vody nezatratím a budem to s nimi ešte skúšať. Verím, že pomôžu aj Vám. :)



Komentáre

  1. Juuu tak toto je parada! A super napad ze si sa odfotila! Naozaj je tam vidno rozdiel. Ani som nemala v plane sa s tym piplat (zbierat a varit), ale ked to takto funguje a este bio... :) Mas aj nejake info aku ma taka pletova voda trvanlivost?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ružovu vodu treba vraj minúť do 10 dní, no ja som si hej nadrobila dosť, tak som ju mala naozaj viac ako mesiac.. a nijako sa neskazila, ale mala som ju chladničke.. a tak isto aj bazovú vodu mám v chladničke jednu fľašku a takú príručnú som ma na na nočnom stolíku a neskazilo sa. :) Urobila som aj to že som si flaštičky prevarila v horucej vode, najlepšie keď sú vraj sklenené :) Vyskúšaj, ja som nadšená, len som zasa pojedlo to čo som nemala a som tam kde som bola.. ale testujem zo skorocelu, tak to bude ďalší článok :)

      Odstrániť
  2. Ó, skvelý článok!!! Veľmi sa mi páči tá foto-dokumentácia, ktorá krásne dosvedčuje hojivé účinky týchto pleťových vôd. Takže na budúci rok sa určite zásobujem a aj ja si ich spravím...júj, už sa nesmierne teším na nový článok a hlavne na tú žihľavovú kúru, s ktorou som mala aj ja tú česť, a som zvedavá, ako fungovala u teba ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem.. určite vyskúšaj :) len musím vymyslieť čo na zimu :) Hej hej zasa to spravím aj s fotkami a tak. :) som sama zvedavá :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za tvoj komentár. Prajem pekný deň :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Návod: Pletené štucne

Návod na háčkovanú veľrybu Elvíru

Návod na háčkovaného ježka