Pŕhľava a skorocel

Pŕhľava a skorocel. Toto sú hlavný hrdinovia tohto článku a s ktorými som pomáhala svojej pleti celý mesiac. Po bazovej pleťovej vode a pleťovej vode z ruže divej Vám chcem predstaviť túto dvojicu. Pŕhľava mi pomáhala v podobe čaju a skorocel v podobe pleťovej vody. 

V predchádzajúcom článku Domáce pleťové vody sme sa presvedčili o ich sile a účinnosti. No je škoda, že sa dajú vyrábať len sezónne, pretože baza aj ruža odkvitla a dlhšie skladovanie nie je možné, keďže sa snažím o 100% prírodný produkt. Napriek tomu je kopec byliniek a iných darov prírody, ktoré môžeme použiť a môžeme byť nášmu Pánu Bohu za ne vďačné. Pŕhľavu nájdete azda všade. Keby nemala toľko liečivých vlastností, tak by ľudia túto burinu už dávno zniesli zo sveta. Skorocel je trošku nenápadnejší, ale tiež ho nájdete pri každej vašej ceste prírodou. Ich zber môžete realizovať ešte aj teraz. Pŕhľavu môžeme zbierať od mája do septembra, skorocel od mája do konca augusta. 




Skorocel kopijovitý (Plantago laceolata)
Používa sa pri liečbe dýchacieho ústrojenstva, zápaloch močových ciest, žlčníka a pečene. Šťava skorocela sa používa aj na vonkajšie použitie, a to na hojenie rán. Veď už ako deti sme listy skorocela používali ako prvú pomoc na rozbité koleno. Používala sa aj pri pohryzení psom, jedovatým hmyzom alebo hadom, keď na blízku nebol lekár. Mária Trebenová má spísané neuveriteľné príbehy svojich pacientov, ktorým skorocel pomohol. A to je taká jednoduchá bylinka. Obsahuje kyselinu kremičitú, vitám C, glykozid aukibín, triesloviny a mnohé iné látky. 

 "Keď ropuchu poštípe pavúk, ponáhľa sa ku skorocelu. Ten ju vylieči." 
Mária Trebenová


Pŕhľava dvojdomá (Urtica dioica)
Rastie skoro všade a niet plota, o ktorý by sa nepodopierala žihľava. Obsahuje mnoho trieslovín, kyselinu kremičitú, mravčiu a mnohé iné. Ďalej obsahuje provitamín A, vitamín C, acetylcholín a histamín (v sekréte chlpov) a zelené farbivo chlorofyl. Svojimi priaznivými účinkami osoží pri chorobách močového a dýchacieho ústrojenstva. Svoje blahodárne účinky má aj pri bolestiach brucha spôsobené katarom čriev a žalúdka, pomáha aj pri slinivke brušnej a cukrovke. Odvar zo žihľavy je vitamínovou bombou aj pre naše vlasy. Čerstvá olistená stonka slúži aj na ošlahávanie, teda tvz. urtikácia. 
Mária Trebenová odporučila piť čaj z pŕhĹavy matke 7 detí, ktorá mala po poslednom pôrode ustavične vyrážky. Vyrážky jej po krátkom čase zmizli a dokonca pominuli aj bolesti hlavy. Akné má pôvod vo vnútri tela a preto ich treba liečiť čajmi prečistujúce krv. Pomáha pri stavoch únavy, pretože do tela dopĺňa železo. Preto treba siahnuť po čerstvej. Únava a slabosť zhoršujú pozornosť, preto sa odporúčala M. Trebenová aj jednej matke, ktorá sa sťažovala na zlé výsledky v škole svojho syna. 
Má mnoho ďalších overených odporúčaní, dokonca i pri ťažkých chorobných stavoch. 
"Keby ľudia vedeli aká je liečivá, pestovali by len pŕhlavu."
 Mária Trebenová vo svojej knihe Zdravie z Božej lekárne. 


Skorocelová pleťová voda

Nazbierajte si zhruba 5 g skorocelových listov. Najlepšie skorocelu kopijovitého (Plantago lanceolata), ktorý spoznáte podľa úzkych a dlhých listov. Natlačíme ich do skleneného pohára na zaváranie. Postačí aj nádoba, ako je z detskej výživ, ktorá sa dá uzavrieť vekom. Musíte dbať na to, aby bola čistá, prípadne vyvarte fľašku aj v horúcej vode. Potom skorocelové listy zalejete 100 ml liehu 60% (Alpou). 10 dní ich necháte odstáť pri izbovej teplote, len sem tam nádobku potrasiete. Po 10 dňoch precedíte a ostane Vám pravá skorocelová tinktúra, ktorú doplníte aspoň 30 ml destilovanou vodou a môžete si už s ňou čistiť pleť. Kedže je tam aj alkohol, môže vám to vysušovať pleť, tak nezabudnite na dobrý krém, prípadne ošetrujete olivovým olejom. 

Pŕhľavový čaj 

Nazbierajte si listy pŕhľavy, ktoré odoberáme hlavne hornej polovici stonky rastliny. Na čaj môžete poučiť aj čerstvé lístky, kde stačí lúhovať 2 minúty. Ale aj sušené listy, ale čas lúhovania sa predĺži na 5 minút. Najlepšie je piť čaj hneď ráno na lačno, pripadne po dúškoch. A dať si aj ešte jednu, alebo dve šálky cez deň. Na chuť si časom zvyknete a netreba ho zbytočne ochucovať. Takto ho môžete piť po 21 dní, čím sa zabezpečí detox organizmu a to sa prejaví na vašej pleti. 

Ako to fungovalo počas jedného celého mesiaca? Čaj z pŕhľavy som sa snažila piť každý deň. Požívala som ho 21 dní. Počas tohto obdobia som aplikovala ráno a večer skorocelovú pleťovú vodu. Občas som pleť natierala aj olejčekom, lebo bola miestami vysušovaná. Skorocel lieči uhrovitú pleť a sťahuje póry. Žihľava vnútorne pôsobí detoxikačne a to vraj dokonca pri nemenení stravy. Som zvedavá na vaše reakcie. No som vďaka fotodokumentácii presvedčená, že to zafungovalo. Dokonca už v predchádzajúcom článku vidieť rozdiel. Uvidíme, ako to dopadne nabudúce. :)

1. deň 

Po druhom týždni

Po treťom týždni

Po štvrtom týždni



Komentáre

  1. Zuyinka paradne clanky vesias! :) Prepracovane, s kopou informacii... A tie citaty od Trebenovej... Jedna basen! :) Ja tu jej knizku milujem a tie citaty som si vobec nepamatala! :) DAKUJEM za tento clanok! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ďakujem za komentár. Veľmi ma to teší :) Án, jej kniha a skúsenosti sú úchvatné :)

      Odstrániť
  2. Skvelý článok, opäť doplnený o zaujímavé fakty :)) Na žihľavu nedám dopustiť, je skvelá a pre mňa jedna z najvzácnejších byliniek♥ O skorocely som toho veľmi nevedela, no táto tinktúra sa mi páči a určite si ju spravím i ja...a zmena stavu pleti je teda badateľná, takže ďakujem znova za skvelý tip♥ ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. určite vyskúšaj :) Ja som teraz objavila medovku a idem testovať čo dokáže i ona :)
      Mala si pravdu, žíhľava je skvelá :) Skorocelešte nazbieraj, ja si idem robiť zásobu na ziumu, aby som sa mala čím kechriť :)

      Odstrániť
  3. Až vďaka Tvojím článkom si začínam uvedomovať, aké poklady okolo mňa naozaj rastú. Nie je to tak, že by som o liečivým účinkoch pŕhľavy nevedela, no nikdy som tomu neprikladala veľkú mieru a vždy to bolo len niečo, čo používa babka ako krmivo pre zvieratká. Nuž, pri najbližšom 'výlete' na jej zber už určite nebudem chýbať ani ja, pretože sa mi to 100% zíde. A to ani nehovorím o Skorocele. Veď ho vídam na každom kroku...Úžasný článok, ďakujem.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Človek niekedy ani netuší, aké bohatstvo a liečivá sila sa v jeho okolí nachádza. Som rada, že som pomohla. SNáď aj nabudúce. I ja ďakujem :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za tvoj komentár. Prajem pekný deň :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Návod: Pletené štucne

Návod na háčkovanú veľrybu Elvíru

Návod na háčkovaného ježka